modele skalowane - KOMBAT KRAKÓW

Przejdź do treści

Menu główne:

modele skalowane

Modele ACES
Aircombat modeli skalowanych to nieco trudniejsza i bardziej kosztowna kategoria modelarstwa lotniczego aircombat  niż kategoria ESA. Dzieli się podobnie na ww1 i ww2 ale modele są znacznie wieksze , szybsze i bardzij pracochłonne
ESA to piankowe, elektryczne modele zbliżone wyglądem do oryginału ze swojej epoki ale kategoria ACES to prawdziwe półmakiety latających w danej epoce samolotów. Dokładne skalowanie wymiarów sprawia, że modele małych myśliwców są podobne wielkością do modeli ESA ale modele samolotów przechwytujących, wsparcia pola walki czy bombowców sa dwa lub trzy razy większe od myśliwców a walka w powietrzu tych rożnych wielkościowo modeli bardzo przypomina walkę prawdziwych maszyn z czasu pierwszej lub drugiej wojny światowej.
Sztywność konstrukcji, ciężar modelu i moc stosowanych silników wpływa na zachowanie modelu w powietrzu.
Model samolotu IŁ-2 o rozpiętości 1,3m, wadze około 1,5 kg z silnikiem spalinowym 4cm3 rozpędzający się do 150km/h nie da się porównać z modelem ESA tego samego samolotu o wadze 450g, rozpiętości 0,85cm z predkością lotu ok. 80km/h .... mimo, że modele odwzorują ten sam samolot to w kategorii ESA i ACES to zupełnie inne modele i zupełnie inne doznania pilotów w trakcie prowadzonej rywalizacji.
Znacznie większa prędkość lotu modeli wymaga też większego terenu do zorganizowania zawodów, najczęściej zmagania w tej konkurencji toczą się na lotniskach aeroklubów lub klubów modelarskich gdzie ryk silników spalinowych, gwizd przelatujących maszyn i czasami w kolizji rozpadających się w powietrzu na wiele odłamków ...nikomu nie przeszkadza :)

C3603 THUN

W ramach Stowarzyszenia Aircombat Kraków rozwijamy projekt modelu C3603 THUN i takimi modelami głównie startujemy w zawodach.
Samolot mało znany i raczej przecietny jeśli chodzi o dokonania w trakcie II wojny światowej ale posiadający prawie kwadratowy przekrój kadłuba umożliwił wykorzystanie lekkiego materiału konstrukcyjnego - poliwęglanu


Z czasem wykonaliśmy też własną formę do laminatu i budujemy kadłuby jeszcze bardziej wierne oryginałowi i zarazem lżejsze od konstrukcji z poliwęglanu
Lakki kadłub i lekka innowacyjna konstrukcja skrzydła sprawiają, że nasze modele stały się bardzo znane na zawodach w Polsce i budzą respekt innych środowisk modelarskich zajmujących się aircombatem.Te modele pozwoliły na zdobycie tytułu V-ce Mistrza Polski najpierw Damianowi Śliwie a w kolejnym roku Mirosławowi Skowrońskiemu z Eskadry Kraków ... mogą być również budowane i wykorzystywane przez kolejnych zawodników jeśli się zdecydują wstąpić do Stowarzyszenia Aircombat Kraków :)

Budowa modelu C3603 nie jest zbyt skomplikowana a zatem nie jest też zbyt kosztowna co ma istoten znaczenie przy ewentualnej kolizji która najczęściej jest końcem działalności danego modelu.
Zderzenia przy prędkościach rzędu 140-150km/h nie są rzadkością.
Percepcja pilota choć wytrenowana i najlepsza nie pozwala często na uniknięcie takich zdarzeń dlatego jadąc na zwody każdy zabiera co najmniej dwa modele a najlepiej mic ich wykonnaych więcej i nie martwić się kolejne rundy eliminacji w drodze do walki finałowej w której podobnie jak w ESA zawsze startuje 7 zawodników.

Kadłub w najprostszej i najtańszej wersji modelu powstaje z płyty poliwęglanu.
Łączony jest klejem polimerowym oraz punktowo klejem na ciepło co pozwala na szybką budowę a z jednego arkusza płyty można zbudwać 6 kadłubów modeli
Skrzydło powstaje w technologii tradycyjnej tj. rdzeń styropianowy oklejony balsą lub fornirem ale lżejsze skrzydło powstaje ze wzmocnionego styroduru pokrytego folią PVC.
Takie skrzydło waży około 220g i jest lżejsze od skrzydła rdzeń styro+balsa o około 100g.
Ta technologia jest tajemnicą naszej pracowni modelarskiej :-)
wyposażenie naszych modeli to serwo HS-82Mg na ster wysokości oraz serwa TpMG90S na lotki i gaz, zasilanie to pakiety 2s 500mAh oraz BEC.
Nie stosujemy wyłączników zasialnia a zbiornik paliwa ograniczony został mdo 150mml .... co wystarcza na 8 minut lotu.
Proste kształty modelu, pokrycie cienką folią PVC i redukcja wagi na każdym etapie budowy modelu pozwala na osiągnięcie wagi finalnej na poziomie 1100g co przy rozpiętości około 112cm i silniku 4cm3 daje nieprzeciętne możliwości lotu tego modelu.
Najlepszym podsumowaniem możliwości tego modelu jest moje II miejsce na zawoadch w Płocku w roku 2020 i drugie miejsce na tych zawodach w sezonie 2021 Damiana Śliwy :-)  Model 3603 THUN daje spore możliwości a osiągnięty wynik to indywidualna dyspozycja dnia zawodnika i jak zawsze odrobina szczęścia.

Szcżeściu warto jednak pomagać a dobrze latający model czyli szybki i pewny w manewrach jest do tego niezbędny ...dlatego w kolejnym sezonie kadłub został udoskonalony poprzez wykonanie formy a z niej budowanie lamiantowego kadłuba. Model upodobnij sie do oryginału, zmniejszyl opór czołowy i został odchudzony o około 110g!!!
Przy wadze ok 1150g to 10% początkowej masy :)


Początkowe testy potwierdziły doskonałe właściwości tego modelu, lekki kadłub i dopracowana lekka konstrukcja skrzydła to klucz do sukcesu ...w szybkim tempie zbudowaliśmy 6 takich modeli :)
Obniżenie wagi wpłynęło na wzrost prędkości w locie poziomym, skrócenie czasu nawrotu i poprawila się manewrowośc w walce kołowej co pozwoliło Damianowi Śliwie zdobyć tytuł V-ce mistrza Polski w sezonie 2022r oraz Mirosławowi Skowrońskiemu zdobyć tytuł V-ce Mistrza Polski w sezonie 2023r :)

To nasz najgroźniejszy model którym startowaliśmy na Mistrzostwach Europy w Słowenii 2023r
Tempest MK1

W ramach poszukiwań szybkiego i dynmicznego modelu do walki aircombat powstał też model Tempesta - całkowicie laminatowa konstrukcja która doskonale sprawadza się w walce, jest trwała i odporna na drgania silnika.
Ekspertymentując z róźnymi technikami wykonania skrzydła, model stosowany obecnie na zawodach waży 1270g - jest zatem nieco cięższy od C3603 w wersji poliwęglanowej i zdecydowanie cięższy od wersji laminatowej przy nieco mniejszej rozpiętości skrzydła. Różnica wagi i rozpietości zdecydowanie na korzyść C3603 Thun ale to dobra konstrukcja i mimo już kilku lat startów w zawodach to wciąż groźny i agresywny model.
kadłub powstał na styropianowym rdzeniu traconym, to laminat żywicowy o trzech różnych grubościach poszycia i węglowym wzmocnieniou strefy silnikowej.
Maska silnika również laminatowa, podobnie jak ster kierunku. Stery wysokości z dwóch warstw balsy 2mm sklejonej na tkaninie szklanej 80g.m2

Budowa takich konstrukcji to bardziej zaawansowane modelarstwo a techniki laminowania i laminowania próżniowego przeznaczone są dla modelarzy w pewnym doświadczeniem. W ramach Stowarzyszenia i prowadzonych zajęć modelarskich, również takie techniki modelarskie są dostępne i można się ich nauczyć na zajęciach :-)
Silnik spalinowy 4cm3 i paliwo około 20% nitro to dla tego modelu codzienność i podstawa nieprzeciętnych osiągów.
Regulamin zawodów ściśle określa wymiary modelu, ilość obrotów silnika, wagę, cięciwę płata i wysokość profilu ... uzyskanie zatem szybkiego i dobrze trzymającego się powietrza modelu jest wyzwaniem dla modelarza... pochodna jego umiejętności projektowych i wykonawczych.
Budowa laminatowego skrzydła to wyzwanie któremu nie każdy modelarz podoła a takie skrzydło wykorzystuję własnie w tym modelu.
Szerokie i owalne skrzydło Tempesta powstało na formie negatywowej a najlżejsze udało się wykonać w technice laminowwania próżniowego i waży jedynie 305g.
SU-4

To pierwszy mój model aircombat jaki wykonałem całkowicie samodzielnie w poznawanej i rozwijanej później technice laminowania na formie traconej.
Samolot powstał jedynie jako protyp i wersja rozwojowa samolotu wsparcia pola walki SU-2. To konstrukcja zasłużona w czasie wojny ale wyposażona w silnik gwiazdowy a zatem o dość sporym oporze czołowym co w modelach aircombat nie jest zbyt pożądane. Su-4 miał eksperymentalnie zabudowany silnik rzędowy i znacznie przedłuzony nos popdobnie jak kiedyś amerykanie z samolotu P-36 zrobili P-40 ... tyle, że z lepszym skutkiem :-)
Rdzeń ze styroduru, odpowiednio uformowany i wyposażony w balsowy ogon został pokryty papierem, potem natłuszczony a następnie wykonałm laminat szklany o jednorodnie uzyskanej gramaturze około 330g
Skrzydło powstało na rdzeniu styropianowym pokrytym balsą 1mm w części środkowej laminowane tkaniną 50g/m2
Model wyposażony w serwo MG-92 na ogon oraz MG-90 na lotki, silnik Os Max-25AX oraz zbiornik 175ml waży do lotu 1,37 kg, to szybki model ale z racji dużej rozpietości skrzydła 133cm nie jest bardzo zwrotny, to dobry kombat - wół roboczy na każde zawody :-)
IŁ-2

Bardzo popularna wśród modelarzy konstrukcja samolotu do walki powietrznej, zbudowałem dwa takie modele.
Druga konstrukcja to Czeski zestaw elementów do budowy który zawiera gotową kształtkę laminatową kadłuba oraz oklejone balsą laminatowe rdzenie.
Budowa takiego modelu nie jest trudna i trwa około 2 tygodnie.
Ił- ma olbrzymią powierzchnię skrzydła i rozpiętość prawie 1,3m przy silniku 4cm3 i uzyskaniu niskiej wagi to model zdolny do dobrych wyników na zawodach.
Najcześciej modele IŁ-2 ważą około 1,4-1.45kg i choć mają doskonałe właśności lotne nie uzyskują nadprzeciętnych prędkości a to utrudnia prowadzenie walki.
Sukces zależy tylko od wyprzedzenia w skręcie a to technika którą trzeba opanować, przy jej wykorzystaniu latanie IŁ-em daje sporo satysfakcji.

Wcześniejszy zestaw do aircombatu tego modelu był polskiego producenta, złożony z analogicznych elemntów miał nieco inny obrys płata.
Udany model którym latałem trzy sezony a w malowaniu faszystowskich Węgier trudno było rozpoznać, że to radziecki IŁ-2



Niestety ten model jak to często bywa na zawodach poległ w walce :-)

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego